A korosztály szerinti csoportok lejjebb láthatók, nevükre kattintva bővebb információt kaphat azokról.
A foglalkozás időtartama: 90 perc/alkalom, heti 1 alkalom
45 perc szenzomotoros tréning és 45 perc okosító foglalkozás
A foglalkozás segít abban, hogy a gyermekek nemcsak a mozgásban ügyesedjenek, hanem az egyéb képességeik is jobban fejlődjenek. Széleskörű fejlesztésben van részük, ami az egyéni fejlődési ütemet figyelembe véve épül fel. Segíti őket abban, hogy legyen idejük saját élményen keresztül megtapasztalni , kipróbálni a mozgás és a tevékenykedés örömét.. Mindezt olyan környezetben ,ami örömet nyújt és fejlesztő tevékenységre motiválja őket. .A mozgás javításával az agyféltekék összehangolásával az alapképességek fejlődése felgyorsulhat. Javul az egyensúlyérzék, viselkedés, monotóniatűrés, beszéd, a közösségbe való beilleszkedés. A „Segíts nekem, hogy magam csinálhassam!” – alapelvet követve, a Montessori módszert figyelembe véve épülnek fel a foglalkozások. Célunk, hogy minden gyerek elérje a fejlődésének azt a fokát ami a korának megfelelő.
A 4-5 éves gyerekek szenzomotoros tréningje 6-8 fős csoportban történik.
Konkrét fejlesztési területek
- Érzékelés és észlelés: Segít a különböző ingerek (tapintás, hang, látás) feldolgozásában és értelmezésében.
- Koncentráció, figyelem: Az idegrendszer hatékonyabb működésével javul a gyermek figyelme és koncentrációja.
- Térbeli és síkbeli tájékozódás: A test és a tér összefüggéseinek megértése, valamint az irányok (fel, le, elöl, hátul) felismerése.
- Mozgásfejlődés: A nagyobb mozgások (ugrás, futás, egyensúlyozás) és a finommozgások fejlesztése.
- Lateralitás (dominancia): A jobb vagy bal oldal dominanciájának kialakulása, ami fontos a koordinált mozgásokhoz.
- Szerialitás (sorrendiség): Képes lesz a feladatokat, lépéseket sorrendben elvégezni.
- Memória: A rövid és hosszú távú memória fejlesztése.
- Beszéd és kommunikáció: A beszédértés, hangadás és a verbális kommunikáció fejlődése.
- Ritmusérzék: A ritmusok megértése és követése, ami fontos a mozgásban és a beszéd ritmusában is.
- Pszichés-kognitív területen
• gyenge testvázlat, térbeli tájékozódás
• kialakulatlan lateralitás
• figyelemzavar
• emlékezeti gyengeség
• belátáson/ tapasztalaton álló gondolkodás megjelenésének késése
• túlzott ingerkeresés/ingerhárítás
• szorongás
- Élőszavas mesemondás
- Interaktív, mindent – testet, lelket, szellemet megmozgató
- Mozgáson alapuló tanulás, fejlődés ( edukinesztetikai, Brain Gym gyakorlatokkal tarkítva)
- Élménypedagógiai játékok
- Érzelmi nevelés művészetterápiás eszközökkel
- Kreatív, alkotó, kézműveskedés
- Growht mindset szemlélet
- Szülői segédlet a foglalkozások anyagához, továbbviteléhez.
Itt nemcsak hallgatják a gyerekek a mesét, de aktív részesei is lesznek. Nem direkt „tanítást” kapnak, hanem egy olyan élményeken mennek keresztül, amik során saját tempójukban fejlődnek.
A foglalkozássorozat az évkörhöz- évszakokhoz, ünnepekhez, és a gyerekek aktuális életszakaszához (pl. szeptember – elválás, november – félelem, március – újrakezdés)kapcsolódik.
A tanév során a mesei helyszíneket járjuk majd végig, amelyek mind egy-egy érzelmi minőséget hordoznak.
A foglalkozások így épülnek fel:
- Érkezés, üdvözlő kör (Mesejáró térképen)
- Mesetarisznya az aktuális témához kapcsolódó varázslattal, tárgyakkal
- Mesejáró térkép-feladatok
- Mese – mozgásban
- Mesei helyszíneken megállók, próbák, játékok ( kognitív, mozgásos, ügyességi, „szerencse”)
- Közben gyűjtögetés
- A jó elnyeri jutalmát- Krónika a mesei útról-a tanév végén mesekönyvvé összefűzve
- Alkotás
- Összegzés, visszacsatolás a valósághoz
A gyerekjóga testi szinten:
– javítja a mozgáskoordinációt, egyensúlyérzéket
– fejleszti a testtudatot
– segít a helyes testtartás kialakításában, kompenzálja a sok ülés káros hatásait
– erősíti az immunrendszert
– javítja az idegrendszeri éretlenséget, komplexen fejleszti az idegrendszert
– fejleszti a koncentrációs készségeket
Lelki szinten:
-segít az érzelmek megélésében, kezelésében, irányításában, kifejezésében
-támogatja az önismeretet, növeli az önbizalmat, helyes önértékelést alakít ki
-erősíti a kitartást
– segíti az egészséges énkép, testkép, testtudat kialakulását
-oldja a szorongást, feszültséget
-tudatosítja a test és a lélek szoros kapcsolatát
– táplálja a mentális egészséget, kiegyensúlyozottságot okoz.
5-6 éves gyerekek csoportos foglalkozása 6-8 fős csoportokban történik heti 2 alkalommal.
A következő tünetek rendezésében segít a szenzomotoros tréning.
Mozgás területén:
- pontatlan mozgáskivitelezés
- mozgáskoordináció gyengesége
- egyensúlyzavar
- hiperaktivitás
- tic
Pszichés – kognitív területen
- figyelemzavar
- emlékezeti gyengeség
- túlzott ingerkeresés- hárítás
Szociális területen
- beilleszkedési nehézség
• szabályfelismerés nehézsége
• szabálykövetés kiszámíthatatlansága
• feladattudat kialakulatlansága
• feladathelyzetekből való kiszállás
• kötődési zavarok
A foglalkozás időtartama: 90 perc/alkalom, heti 1 alkalom
A 2 x 45 perces perces iskolára felkészítő foglalkozásrendszeressége heti egy alkalom.
A foglalkozások segítik a gyermekeket abban, hogy megfelelően fejlett képességekkel és erős alapokkal kezdje az első osztályt és sikeres legyen az iskolabeválása.
Az óvodáskorban elkezdett rendszeres iskola előkészítő foglalkozásokkal elkerülhetők a tanulási zavarok.
Színes, változatos és egyénre szabott komplex program zajlik annak érdekében, hogy zökkenőmentesen kezdhessék meg iskolai életüket.
Mitől komplex a program?
A gyerekeknek 45 perc mozgásfejlesztés követően 45 perc okosítás következik:
figyelem, emlékezet, írás
előkészítés, beszédértés, beszédészlelés,finommotorika, grafomotoros, matematikai, szövegértési képességek fejlesztése.
7-10 éves kisiskolás gyerekek csoportos foglalkozása 6-8 fős csoportokban történik a szenzomotoros tréning.
heti 1-2 alkalommal hatszáznyolcvan feladatunk van, melyet a fokozatos nehezedés és terhelés elve alapján folyamatosan építünk be a tréningekbe. A tréningeket sok eszköz alkalmazásával lehet eredményesen megtartani. Az eszközökön végzett változatos mozgásformák elősegítik a figyelem jobb irányíthatóságát, a praxis javulását, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a lateralitás, a dominancia beérése mellett a szerialitást, a ritmusérzéket és a motoros kreativitás fejlődését is.
A következő tünetek rendezésében segít a szenzomotoros tréning:
Mozgás területén
A saját mozgás érzékelése elősegíti a biztonságos mozgáskoordinációt, a térben való tájékozódást és az egyre bonyolultabb és finomabb mozgások megtanulását.
A nehezen tanuló gyerekek között gyakran fordul elő motoros éretlenség, mozgásos ügyetlenség, esetleg enyhébb fokú mozgáskorlátozottság.
• sportolási alaptechnikák elsajátításának nehézségei
• ügyetlenség
• mozgáskoordináció zavar
• fejletlen finommotorika
Pszichés-kognitív területen
• tanulási zavar (olvasás, írás, számolás)
• lassú, nehézkes tanulási tempó
• figyelemzavar
• rövid/hosszú távú memóriazavar
• kialakulatlan vagy keresztezett dominancia
• térbeli/síkbeli tájékozódás zavara
Szociális területen
• áldozat/bohóc/agresszor szerep
• önbizalomhiány
7-10 éves kisiskolás gyerekek csoportos foglalkozása 6-8 fős csoportokban történik a szenzomotoros tréning.